Consumenten en verzekerden
De toegang tot zorg is in de basis solidair en eerlijk geregeld in Nederland. In ons stelsel kunnen alle consumenten – jong, oud, ziek en gezond – tegen gelijke voorwaarden dezelfde (verplichte) basisverzekering bij de zorgverzekeraar van hun keuze afsluiten en krijgen zij daarmee toegang tot een breed basispakket aan zorg. Daarnaast kunnen zij zich (vrijwillig) aanvullend verzekeren bij hun zorgverzekeraar.
Naast dat zorgverzekeraars passende zorgverzekeringen aanbieden, hebben zij in het Nederlandse zorgstelsel de taak om de toegang tot zorg voor hun verzekerden te borgen. Niet alleen gericht op het hier en nu maar ook met oog op de toekomst. Hierbij hoort de wettelijke zorgplicht om voor verzekerden voldoende zorg te contracteren en hen indien nodig naar de zorg te begeleiden die zij nodig hebben. Dit is geen eenvoudige opgave aangezien de gezondheidszorg in Nederland onder druk staat. De vraag naar zorg neemt toe, terwijl er te weinig mensen zijn om deze zorg te leveren. Daarnaast nemen ook de kosten van zorg toe.
Bij CZ groep vinden we dat iedere verzekerde die zorg nodig heeft, deze ook moet kunnen krijgen, tegen een betaalbare premie. Daarom is onze strategie volledig gefocust op het bieden van toegang tot zorg en een betaalbare premie. Wij werken onder meer aan de begeleiding van verzekerden, het transformeren van de zorg en het beheersen van de kosten van zorg en organisatie. Daarbij hebben wij aandacht voor groepen consumenten en verzekerden (onze eindgebruikers) die kwetsbaar zijn (zoals personen die digitaal minder vaardig zijn, personen in een financieel kwetsbare positie en laaggeletterden). Tevens hebben wij aandacht voor een veilig IT-landschap en ‘in control’-werkprocessen om privacygevoelige data van onze verzekerden zo goed mogelijk te beschermen.
Impacts en risico's
Uit onze materialiteitsanalyse komen 'Toegang tot producten en diensten' en 'Privacy' als materiële impacts naar voren ten aanzien van consumenten in het algemeen en onze verzekerden (de eindgebruikers) in het bijzonder.
CZ-beleid consumenten en verzekerden
Ten aanzien van de materiële impacts en risico’s die betrekking hebben op consumenten in het algemeen en onze verzekerden in het bijzonder, zijn de belangrijkste beleidsstukken ons PARP-beleid, productbeleid, premiebeleid, zorgbeleid en privacy-beleid.
Betrokken verzekerden
CZ groep vindt het belangrijk om de stem van de (potentiële) verzekerde een plaats te geven in de ontwikkeling en uitvoering van onze strategie en beleid. Waar mogelijk zoeken wij de dialoog op of geven we andere vorm aan het ophalen van hun standpunten en belangen.
Inzet en doelen
In 2024 hebben we ons op meerdere vlakken ingezet voor het maken van positieve impacts of mitigeren van negatieve impacts.