Organisatie

Herinrichting en focus op samenwerking

Het jaar 2024 bracht op veel vlakken verandering en vernieuwing binnen onze organisatie. Met de gevoelde noodzaak om gerichter, sneller en wendbaarder te kunnen opereren en als vertrekpunt de strategie CZ 2030, startten we eind 2023 met de herinrichting van onze topstructuur. Deze kreeg begin 2024 zijn beslag toen we de Raad van Bestuur en het Concern Management Team omvormden en – in afgeslankte vorm - terugbrachten tot één, integraal verantwoordelijk Bestuursteam. Hiermee creëerden we meer slagkracht op het hoogste niveau van onze organisatie. Tegelijkertijd pasten we de onderliggende divisiestructuur aan met het doel om effectiever samen te werken en gerichter te kunnen sturen. Dit hield in dat de divisies Operations, Verzekerden & Service en Marketing & Verkoop samengevoegd werden in twee divisies: Operations en Klant & Markt. Deze structuurwijzigingen, die onderdeel uitmaken van het Leiderschaps- en organisatieontwikkelingsprogramma (LOO), brachten in 2024 de eerste herinrichtingen van de managementteams met zich mee. In 2025 zullen hier – in het kader van het versterken van het leiderschap - vervolgstappen op worden gezet binnen heel onze organisatie.

Samenwerken in één hartslag

Als onderdeel van het verandertraject binnen CZ groep introduceerden we in 2024 een vernieuwde planning- & controlcyclus: de CZ-hartslag. De essentie hiervan is dat we met onze hele organisatie (van bestuur tot werkvloer) werken volgens dezelfde cadans, ofwel hartslag. Hierbij zetten we in op gezamenlijke doelen, duidelijke focus en afstemming tussen teams. Waar het nodig is, zorgen we ervoor dat onze processen op elkaar worden afgestemd. In de kwartaalsturing is naast aandacht voor reflectie (terugkijken) ook ruimte voor prioritering en planning (vooruitkijken). Elk kwartaal leren we van dingen die beter kunnen, waardoor we zowel onze sturing als slagkracht elk kwartaal weer verder optimaliseren. In 2024 zijn de divisies Operations, Klant & Markt, IT & Data en Zorg al op de CZ hartslag aangesloten. In 2025 volgen de divisies Finance en Transformation & People.

Investeren in interne beheersing

In 2024 investeerden wij in de verdere optimalisatie van onze interne beheersing, en ook in 2025 zal dit onze focus houden. Enerzijds hangt dit samen met de organisatorische wijzigingen (herinrichting) die wij doorvoeren en de verbetering van de administratieve organisatie die we daarbij nastreven. Anderzijds hangt het samen met de implementatie van nieuwe wetgeving (zoals DORA en CSRD) en de verbeterpunten die toezichthouders De Nederlandsche Bank (DNB) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) ons meegeven met name op het aantoonbaar in control zijn en monitoringsprocessen. We hebben hier in 2024 al stappen op gezet en zullen hier in 2025 vervolg aan geven.

Verdere inrichting Data & IT

Om het leiderschapsteam en medewerkers van CZ groep in staat te stellen om de strategie CZ 2030 te realiseren, is het nodig om hen een sterk en flexibel technologisch fundament te bieden waarop datagedreven gewerkt kan worden. In 2024 werkten wij – in het verlengde van de strategie – de visie op Data & IT verder uit. Wij focussen ons de komende jaren op de inrichting van een modern IT-landschap, dat schaalbaar en veilig is, en het optimaliseren van datakwaliteit, datatoegang en datagebruik. Wij werken momenteel aan het uitfaseren van verouderde systemen en de implementatie van nieuwe, modulaire standaard platformen die bijdragen aan de wendbaarheid van CZ groep. Tevens werken wij aan de verbeterde ontsluiting van data, goede data-governance en inzet van Artificial Intelligence (AI). Speciale aandacht ging in 2024 uit naar de implementatie van de Digital Operational Resilience Act (DORA). In 2025 continueren wij op de ingeslagen weg.

Verankeren sturing op duurzaamheid

CZ groep heeft als zorgverzekeraar een maatschappelijke kerntaak; het realiseren van toegankelijke en betaalbare zorg. Onze belangrijkste doelen zijn dan ook het bieden van toegang tot zorg die nodig is en het bieden van een betaalbare en concurrerende premie aan onze verzekerden. De betrokkenheid bij mens en maatschappij ligt in het DNA van onze organisatie besloten. In onze strategie hebben wij vastgelegd dat het werken aan ‘Environmental, Social en Governance’-doelen (doelen op het gebied van milieu, klimaat, samenleving en goed bestuur) tot het fundament van onze bedrijfsvoering behoort. Zo zetten wij ons onder meer in voor het verbeteren van zorg en welzijn, het verminderen van ongelijkheid, de ondersteuning van kwetsbare mensen en het tegengaan van klimaatverandering. In 2024 stelden wij ons Klimaattransitieplan en beleid Diversiteit & Inclusie vast. Hiernaast werkten wij aan de implementatie en verankering van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Het resultaat hiervan is terug te zien in de Duurzaamheidsverklaring in dit bestuursverslag.

Deel deze pagina: