Medewerkers

Bij CZ groep werken we aan het creëren van een inspirerende, inclusieve en wendbare werkomgeving waarin verandering en persoonlijke groei omarmd wordt door medewerkers. Onze HR-strategie is gericht op vooruitstrevend en aantrekkelijk werkgeverschap en de realisatie van een wervende en marktconforme positie op de arbeidsmarkt. Wij willen dat medewerkers met plezier bij CZ groep werken, hun beste kwaliteiten benutten en een waardevolle bijdrage leveren aan de strategische doelen en continuïteit van CZ groep.

Eind 2024 werkten er 2.902 medewerkers bij CZ groep, inclusief externen en uitzendkrachten. Hiervan werkten er 2022 in Tilburg, 535 in ons kantoor in Sittard en 345 in Goes. 35 procent van de medewerkers is man, 65 procent van de medewerkers is vrouw. 87 procent van ons totale medewerkersbestand heeft een vast dienstverband. Meer informatie over onze medewerkers is terug te vinden in het hoofdstuk Onze Medewerkers in de Duurzaamheidsverklaring.

Leiderschap en Organisatie-ontwikkeling (LOO)

Om onze mensen en organisatie beter in staat te stellen om onze ambitieuze strategische doelen richting 2030 te realiseren, zijn we in 2024 gestart met een verandertraject. Dit traject heeft zowel betrekking op de inrichting van ons bestuur en management (zie ook de toelichting onder Organisatie) als op de versterking van onze bedrijfscultuur en het leiderschap. Het ingezette Leiderschap en Organisatie-ontwikkelingsprogramma (LOO) omvat verschillende interventies, zoals leiderschapstrainingen voor management en teamleiders, persoonlijke ontwikkelingssessies voor alle CZ-ers en het doorleven van de context en inhoud van onze strategie in de ‘CZ Experience’. Deze belevingsroute laat medewerkers, met hun teams, de urgentie van het verbeteren van de toegang tot zorg en de benodigde verandering binnen CZ groep ervaren. Dit helpt hen om een gezamenlijk en gedeeld beeld te krijgen en te reflecteren op wat teams en medewerkers zelf kunnen bijdragen.

Met het LOO (dat ook in 2025 doorloopt) moedigen we medewerkers aan verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen groei en die van CZ groep, door te experimenteren, te leren en te innoveren als team en zo positieve impact te maken voor onze verzekerden en het zorgveld.

Sociale veiligheid, diversiteit en inclusie

We vinden het belangrijk een inclusieve, inspirerende wendbare omgeving te creëren voor onze (toekomstige) medewerkers. Voorwaarde is dat we een werkomgeving creëren die vrij is van ongewenst gedrag. Dit jaar hebben we extra aandacht besteed aan ontwikkeling op het gebied van ons gedrag. We stimuleren het aangaan van het goede gesprek met elkaar om op deze manier situaties van ongewenst gedrag eerder bespreekbaar te maken, waar nodig via de in 2024 aangestelde interne vertrouwenspersonen, en daarmee een (sociaal en psychologisch) veilige omgeving te creëren waarin we ervoor zorgen dat iedereen zich welkom, veilig en gerespecteerd voelt.

We gaven in 2024 invulling aan ons vooruitstrevend en aantrekkelijk werkgeverschap, door het ontwikkelen van verschillende initiatieven op het gebied van inclusie. Zo hebben we onze objectieve werving en selectiemethodiek opgeschaald over meer vacatures, hebben ons ingezet voor passend werk aan mensen met een arbeidsbeperking en creëerden meer bewustwording op het gebied van gelijkwaardigheid en een veilige werkomgeving voor kwetsbare groepen door bijvoorbeeld het organiseren van de Iftar en Diversity Day.

Vooruitblik naar 2025

Voor CZ groep staat 2025 in het teken van het doorzetten van ons programma leiderschap en organisatie ontwikkeling (LOO), waarbij de focus steeds meer zal liggen op de individuele doorontwikkeling en het verder uitbouwen van de (management)teams. Op het gebied van diversiteit en inclusie richten we ons op verdere professionalisering en integratie van D&I in onze leiderschaps- en teamontwikkeling. Tot slot gaan we onze HR administratie tot een HR services team omvormen met inzet van verdergaande digitalisering en vereenvoudiging van processen, waarmee we een optimale serviceverlening faciliteren. 

Deel deze pagina: