Bestuursteam
De statutaire leden van het Bestuursteam zijn eindverantwoordelijk voor het besturen en vertegenwoordigen van de onderneming. Medio 2024 werd de Raad van Bestuur onderdeel van het Bestuursteam. Het Bestuursteam bestaat zodoende uit twee statutaire bestuurders (RvB) en vijf medebestuurders. De statutaire leden van het Bestuursteam zijn verantwoordelijk voor het behalen van de doelstellingen van CZ groep, de strategie en de resultaten die daaruit voortvloeien. De statutaire bestuurders vormen een collegiaal bestuur dat bij het uitvoeren van hun bestuurlijke taken en verantwoordelijkheden steunt op de medebestuurders, de sleutelfuncties (Actuariële functie, Riskmanagement, Compliance en de Interne Auditdienst) en diverse (advies)commissies.
In het Voorwoord van het bestuur geven de statutair bestuurders een beschouwing op het jaar 2024.
Samenstelling
Het Bestuursteam bestaat uit twee statutaire bestuurders (RvB) en vijf medebestuurders. De door de Raad van Commissarissen (RvC) in 2023 aangestelde interim bestuurder is tot 1 september 2024 benoemd. Per 13 juni 2024 werd diens opvolger Suzanne van Veen-Wubben benoemd. In de periode van 13 juni 2024 tot 1 september 2024 bestond het statutair bestuur (RvB) tijdelijk uit drie leden voor de borging van een goede overdracht.
Na 1 mei 2024 zijn drie van de vijf medebestuurders in het Bestuursteam benoemd: Rogier van der Hooft (bestuurder Zorg), Peter Slager (bestuurder IT & Data) en Marnix Suijkerbuijk (bestuurder Operations). Zij waren - evenals Suzanne van Veen-Wubben- voorafgaand aan deze benoeming al werkzaam bij CZ groep. Per 1 juli 2024 zijn de laatste twee van de vijf medebestuurders in het Bestuursteam benoemd: Monique Donga (bestuurder Transformation & People) en Cynthia Tulp (bestuurder Klant & Markt). Hiermee borgen we een goede combinatie van kennis en ervaring van binnen en buiten CZ groep in het Bestuursteam.
De Raad van Bestuur in 2024 (1 januari 2024 t/m 30 april 2024) |
||||
Geslacht |
Naam |
Lid sinds |
Lid tot |
Nationaliteit |
Dhr. |
Joep de Groot |
1 mei 2019 |
NL |
|
Dhr. |
Menno Harkema |
1 augustus 2023 (a.i.) |
NL |
|
Het Bestuursteam in 2024 (1 mei 2024 t/m 31 december 2024) |
||||
Geslacht |
Naam |
Lid sinds |
Lid tot |
Nationaliteit |
Dhr. |
Joep de Groot |
1 mei 2019 |
NL |
|
Dhr. |
Menno Harkema |
1 augustus 2023 (a.i.) |
1 september 2024 |
NL |
Dhr. |
Rogier van der Hooft |
1 mei 2024 |
NL |
|
Dhr. |
Marnix Suijkerbuijk |
1 mei 2024 |
NL |
|
Dhr. |
Peter Slager |
1 mei 2024 |
NL |
|
Mw. |
Suzanne van Veen-Wubben |
13 juni 2024 |
NL |
|
Mw. |
Monique Donga |
1 juli 2024 |
NL |
|
Mw. |
Cynthia Tulp |
1 juli 2024 |
NL |
We bepalen de samenstelling van het Bestuursteam aan de hand van de aanwezige deskundigheden en vaardigheden bij de individuele leden én de deskundigheden en vaardigheden die actuele omgevingsfactoren vergen. We streven naar een evenwichtige samenstelling met variatie in deskundigheid en achtergrond. De RvC stelt voor de selectie van een nieuw statutair bestuurslid vooraf een actuele, specifieke profielschets op en is betrokken bij de selectie van medebestuurders. De Benoemingscommissie van de RvC bereidt een voordracht voor benoeming van een statutair lid van het Bestuursteam voor en is nauw betrokken bij de selectie van de medebestuurders. Bij de selectie van nieuwe leden van het Bestuursteam letten we op een evenwichtige verdeling tussen vrouwen en mannen. Het Bestuursteam bestaat op 31 december 2024 uit vier mannen (57%) en drie vrouwen (43%).
Kijk voor meer informatie over de achtergronden van de leden van het Bestuursteam naar de bijlage Personalia.
Taken en verantwoordelijkheden
De leden van het statutair bestuur zijn gezamenlijk en individueel verantwoordelijk voor de besturing van de organisatie (collegiaal bestuur). Het (statutair) bestuur bestuurt CZ groep, wat onder meer betekent dat het (statutair) bestuur verantwoordelijk is voor:
-
Het opstellen en realiseren van de doelstellingen geformuleerd voor de lange termijn-waardecreatie van CZ groep;
-
De strategie met het daarbij behorende risicoprofiel;
-
Het beleid (commercieel, financieel, sociaal en personeel);
-
De daaruit voortvloeiende resultatenontwikkeling;
-
De voor de onderneming relevante maatschappelijke aspecten van ondernemen.
Het bestuur betrekt de RvC tijdig bij het formuleren van een strategie die aansluit bij het bereiken van de doelen van de organisatie en de waarden die bijdragen aan de cultuur om deze doelen te halen. Ook zorgt het bestuur ervoor dat deze waarden worden ingebed en onderhouden. Zelf toont het bestuur zakelijk gedrag dat deze waarden ondersteunt.
Vanzelfsprekend is het statutair bestuur verantwoordelijk voor naleving van alle wet- en regelgeving, het beheersen van risico’s en financiering van CZ groep, inclusief het nemen van besluiten die hiertoe dienen. Het borgen van een adequate governancestructuur hoort hierbij. Net als zorgdragen voor effectief functioneren van het risicomanagementsysteem. Het bestuur is verder verantwoordelijk voor het bepalen van de kaders van premiebeleid, van de risicobereidheid van CZ groep en het voldoen aan (zorgspecifieke) wet- en regelgeving.
Bij de uitvoering van taken houdt het statutair bestuur rekening met de belangen van relevante stakeholders. Ook is het statutair bestuur er verantwoordelijk voor dat de bedrijfsvoering van de rechtspersoon binnen CZ groep - die als uitvoerder van de Wet langdurige zorg (Wlz) optreedt - op een inzichtelijke wijze is vastgelegd en is afgestemd op de specifieke taken en verantwoordelijkheden van de Wlz-uitvoerder.
Het bestuur zet voor zorgvuldige besluitvorming specifieke advies- en overlegstructuren in:
-
De beleggingscommissie adviseert op het gebied van vermogensbeheer;
-
Het zorgkosten- en risicovereveningsoverleg geeft informatie over de zorgkostenontwikkelingen, risicoverevening en het effect daarvan op het resultaat;
-
Het premieoverleg adviseert over de jaarlijkse premiestelling.
Vaardigheden en deskundigheid
In de Uitgangspunten Bestuurlijke inrichting is een profielschets van het Bestuursteam opgenomen. Hierin zijn de vereiste vaardigheden en deskundigheid toegelicht. In algemene zin dient het Bestuursteam te beschikken over een brede variëteit aan interne en externe ervaringen waarmee de juiste balans is geborgd tussen enerzijds continuïteit en anderzijds innovatie en inspiratie van buiten de organisatie. Daarbij dient het team gezamenlijk te beschikken over alle relevante en cruciale kennisgebieden. Dit omvat expertise in zorg, verzekering, operations, IT, control en HR, evenals zakelijk gedrag en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Deze brede kennisbasis stelt het team in staat om de complexe uitdagingen van de organisatie effectief aan te pakken.
Met permanente educatie (PE) zorgen de leden van het Bestuursteam ervoor dat ze voldoende kennis hebben en houden van CZ groep en het zorgveld om hun rol goed uit te kunnen voeren. Onderdeel hiervan zijn themabijeenkomsten over actuele onderwerpen. Deze worden gedurende het jaar georganiseerd voor zowel het Bestuursteam als de RvC. In 2024 stonden de themabijeenkomsten in het teken van onder andere AI, IT en assurance, zorgplicht, informatiebeveiliging en leiderschap.