Materiële onderwerpen CZ groep
Onderwerp |
Impacts, risico's, kansen |
Toelichting |
Businessmodel |
Voorkomen in waardeketen* |
Actuele effecten impacts |
Beoogde effecten impacts |
Voorgenomen reactie |
Invloed op mens of milieu |
Tijdshorizonten |
Betrokken via eigen activiteiten of waardeketen |
Actuele financiële effecten |
Beoogde financiële effecten |
Klimaatverandering | Klimaatmitigatie |
Materiële positieve impacts |
Onder meer via de Green Deal Duurzame Zorg zet de zorgsector zich in om de CO2-uitstoot te verlagen en zodoende bij te dragen aan internationale doelen om klimaatverandering tegen te gaan. Als inkoper van zorg voor 4 miljoen verzekerden, zet CZ groep zich in om de uitvoering van de Green Deal Duurzame Zorg in de zorgsector te bevorderen. |
Belangrijkste partners, Kernactiviteiten |
Upstream: zorgaanbieders, strategische partners |
CZ groep draag bij aan de bewustwording rond benodigde klimaatmitigatie in het zorgveld. |
Toename van benodigde maatregelen op het gebied van klimaatmitigatie in de zorg. |
Route strategie CZ 2030 vervolgen. Geen wijzigingen in businessmodel. |
Milieu |
Middellange en lange termijn |
Waardeketen (upstream zorgaanbieders en strategische partners) |
||
Materiële negatieve impacts |
De zorgsector is verantwoordelijk voor ruim zeven procent van de totale jaarlijkse CO2-uitstoot in Nederland en heeft daarmee impact op klimaatverandering. De CO2-footprint van de zorg hangt samen met een verbruik van niet-duurzaam opgewekte energie en met activiteiten in de keten van leveranciers (waaronder geneesmiddelen en verbruiksartikelen). |
Belangrijkste partners, Kernactiviteiten |
Upstream: zorgaanbieders, strategische partners |
De zorg waar CZ groep zijn verzekerden toegang toe biedt en naar toe begeleidt, brengt uitstoot van broeikasgassen met zich mee. |
Verlaging van de uitstoot van broeikasgassen door de zorg. |
Route strategie CZ 2030 vervolgen. Geen wijzigingen in businessmodel. |
Milieu |
Korte, middellange en lange termijn |
Waardeketen (upstream zorgaanbieders en strategische partners) |
|||
Verontreiniging | Waterverontreiniging |
Materiële negatieve impacts |
In de zorgketen is waterverontreiniging een belangrijk thema. Zowel zorgaanbieders als producenten van hulpmiddelen en de farmacie dragen bij aan deze verontreiniging van het grond- en oppervlaktewater. Ook de productie van geneesmiddelen heeft een negatieve impact op het klimaat en het milieu. Jaarlijks bereikt minstens 190 ton medicijnresten het oppervlaktewater (bron: RIVM). Dat vormt een risico voor organismen in het water. |
Belangrijkste partners, Kernactiviteiten |
Upstream: zorgaanbieders, strategische partners |
De zorg waar CZ groep zijn verzekerden toegang toe biedt en naar toe begeleidt, brengt waterverontreiniging met zich mee, vooral met betrekking tot geneesmiddelen. |
Vermindering van waterverontreiniging door geneesmiddelen. |
Route strategie CZ 2030 vervolgen. Geen wijzigingen in businessmodel. |
Milieu |
Korte, middellange en lange termijn |
Waardeketen (upstream zorgaanbieders en strategische partners) |
||
Circulaire economie | materiaalinstromen en afval |
Materiële negatieve impacts |
In Nederland komt 13 procent van de nationale consumptievoetafdruk voor abiotische grondstoffengebruik voor rekening van de zorgsector, waarvan 79% afkomstig uit farmaceutische en chemische producten. Hiernaast komt 7,3% van de nationale consumptievoetafdruk voor zoetwaterconsumptie voor rekening van de zorgsector. Ook hiervan is het merendeel afkomstig uit de farmaceutische en chemische producten. |
Belangrijkste partners, Kernactiviteiten |
Upstream: zorgaanbieders, strategische partners |
De zorg waar CZ groep zijn verzekerden toegang toe biedt en naar toe begeleidt, brengt het verbruik van materialen en grondstoffen met zich mee. |
Verlaging van het gebruik van grondstoffen en materialen door de zorg. |
Route strategie CZ 2030 vervolgen. Geen wijzigingen in businessmodel. |
Milieu |
Korte en middellange termijn |
Waardeketen (upstream zorgaanbieders en strategische partners) |
||
Materiële negatieve impacts |
De zorg in Nederland produceert jaarlijks zo'n 85 miljoen kilo afval per jaar. De sectoren Ouderenzorg, Medisch Specialistische Zorg, Apotheken en Hulpmiddelen dragen in verhouding hier het meest aan bij. Een groot deel van het totale zorgafval (28%) wordt veroorzaakt door incontinentiemateriaal. |
Belangrijkste partners, Kernactiviteiten |
Upstream: zorgaanbieders, strategische partners |
De zorg waar CZ groep zijn verzekerden toegang toe biedt en naar toe begeleidt, brengt afval(stoffen) voort. |
Verlaging van de afvalproductie door de zorg. |
Route strategie CZ 2030 vervolgen. Geen wijzigingen in businessmodel. |
Milieu |
Korte en middellange termijn |
Waardeketen (upstream zorgaanbieders en strategische partners) |
|||
Eigen medewerkers | Sociale veiligheid |
Materiële negatieve impacts |
Medewerkers van CZ groep kunnen in contact met collega's en klanten in situaties terecht komen waarbij er sprake is van fysieke en mentale intimidatie en geweld. Als werkgever hebben wij de verantwoordelijkheid om geweld en intimidatie op de werkvloer zoveel mogelijk te voorkomen en sociale veiligheid te creëren (en behouden). |
Menselijk kapitaal |
Downstream: medewerkers |
In beperkte mate wordt sociale onveiligheid ervaren binnen CZ groep. |
Realiseren van veilige werkomgeving voor iedereen. |
Continueren implementatie en doorontwikkeling beleid Sociale veiligheid. Geen impact op strategie of businessmodel. |
Mens |
Korte en middellange termijn |
Eigen activiteiten |
||
Eigen medewerkers | Diversiteit & inclusie |
Materiële positieve impacts |
Als werkgever hebben wij invloed op het al dan niet creëren van een inclusieve bedrijfs- en leiderschapscultuur waar iedereen zich welkom, gezien en gehoord voelt en gelijkwaardig is. Dit geeft meer arbeidskrachten/werknemers meer kansen op zinvol werk bij CZ. Inclusief werken en ontwikkelen leidt tot meer begrijp van belangen/behoeften van verschillende doelgroepen en daarmee tot betere producten, service en zorg. |
Menselijk kapitaal |
Downstream: medewerkers |
CZ groep wordt door de meeste medewerkers ervaren als werkgever waar iedereen zichzelf kan zijn. |
CZ groep wordt door alle (potentiële) medewerkers ervaren als een werkgever waar iedereen welkom is, gelijke kansen worden geboden en men zichzelf kan zijn. |
Doorontwikkelen beleid Diversiteit & inclusie, continueren van implementatie. Geen impact op strategie of businessmodel. |
Mens |
Korte en middellange termijn |
Eigen activiteiten |
||
Eigen medewerkers | Werk-privébalans |
Materiële positieve impacts |
Als zorgverzekeraar en werkgever zet CZ groep zich in om de gezondheid en duurzame inzetbaarheid en vitaliteit van medewerkers te behouden en verhogen. Belangrijk onderdeel hiervan is het hebben van een goede werk-privébalans. In ons HR-beleid hebben we hier veel aandacht voor en sturen we op positieve impact. In het MBO komt naar voren dat het onderwerp werk-privé balans hoge impact heeft op de bevlogenheid en betrokkenheid van onze medewerkers en op de mate waarin ze CZ groep als werkgever aanbevelen. |
Menselijk kapitaal |
Downstream: medewerkers |
De meeste medewerkers binnen CZ groep ervaren hun werk/privébalans als goed. |
Handhaven situatie. |
Continueren HR-beleid, inclusief beleid Werk-/privébalans. Geen impact op strategie of businessmodel. |
Mens |
Korte en middellange termijn |
Eigen activiteiten |
||
Eigen medewerkers | Opleiding & ontwikkeling |
Materiële positieve impacts |
Voor CZ groep als werkgever en voor onze medewerkers is het belangrijk is dat zij zich zowel op persoonlijk als kennis- en vaardighedenniveau blijven ontwikkelen, met het oog op het goed kunnen blijven uitoefenen van hun functie en duurzame inzetbaarheid. Als werkgever heeft CZ groep hier positieve impact op via een proactief opleidings- en ontwikkelingsprogramma. |
Menselijk kapitaal |
Downstream: medewerkers |
De meeste medewerkers binnen CZ groep geven aan actief aan hun ontwikkeling te werken en bewuste keuzes hierin te maken. |
Handhaven situatie. |
Continueren HR-beleid, inclusief beleid Learning & Development. Geen impact op strategie of businessmodel. |
Mens |
Korte en middellange termijn |
Eigen activiteiten |
||
Werknemers in de waardeketen | Veiligheid en gezondheid |
Materiële negatieve impacts |
De uitvoering van onze zorginkooprol kan negatieve impact met zich meebrengen voor zorgmedewerkers. Bijvoorbeeld op het gebied van administratieve lasten en het effect dat dat heeft op het ervaren werkplezier en de professionele ruimte. |
Menselijk kapitaal |
Upstream: zorgaanbieders, strategische partners |
CZ groep verlangt administratieve handelingen van zorgmedewerkers. |
Deze negatieve impact hangt samen met contractering (zorginkoop) en verwerking van declartaties en is niet volledig te voorkomen. We trachten het zoveel mogelijk te beperken en zijn kritisch op onze eigen processen hierin. |
Route strategie CZ 2030 vervolgen. Geen wijzigingen in businessmodel. |
Mens |
Korte, middellange en lange termijn |
Eigen activiteiten en waardeketen (downstream regelgevers & toezichthouders) |
||
Consumenten & eindgebruikers | Toegang tot producten en diensten | verzekeringen |
Materiële positieve impacts |
Conform onze acceptatieplicht bieden wij alle consumenten toegang tot onze basisverzekeringen. We bieden daarnaast aanvullende verzekeringen aan om aan de behoeften van een brede populatie consumenten te kunnen voldoen. |
Waardepropositie, kernactiviteiten |
Downstream: verzekerden, zakelijke klanten en distributiepartners |
CZ groep biedt 4 miljoen mensen toegang tot zorg via één van onze verzekeringsproducten. |
Wij willen een marktconforme populatie verzekerden realiseren. |
Route strategie CZ 2030 vervolgen. Geen wijzigingen in businessmodel. |
Mens |
Middellange termijn |
Eigen activiteiten en waardeketen (distributiepartners) |
||
Materiële (financiële) risico's |
Het bieden van de toegang tot zorg aan verzekerden via onze zorgverzekeringen, begeleiding en zorginkoop is de kerntaak van CZ groep. Hier zijn meerdere kernactiviteiten aan verbonden zoals de samenstelling van het productportfolio (inhoud van vergoedingen), premiestelling, de inkoop van voldoende, passende zorg en tijdige en relevante informatieverstrekking aan verzekerden. Bij de niet juiste of tijdige uitvoering van deze activiteiten, kunnen er (financiële) effecten optreden voor CZ groep. |
Kostenstructuur en inkomstenstromen |
Eigen organisatie |
Het beschreven risico is potentieel en niet daadwerkelijk. Geen actuele effecten. |
Handhaven huidige status. Er worden vooralsnog geen veranderingen verwacht in de fianciële positie en prestaties op de korte, middellange en lange termijn. |
|||||||
Materiële positieve impacts |
Met ons zorgbeleid sturen wij op het verbeteren van de toegang tot zorg en het zo betaalbaar mogelijk houden van de premie voor onze verzekerden. |
Waardepropositie, kernactiviteiten |
Downstream: verzekerden en (wetenschappelijk) zorgveld |
CZ groep biedt verzekerden toegang tot de de zorg die echt nodig is, op het juiste moment |
In een zorgsector die steeds meer onder druk komt te staan door tekort aan personeel en stijgende zorgvraag, streven wij naar het onze verzekerden tijdig toegang kunnen bieden tot de zorg die zij nodig hebben. |
Route strategie CZ 2030 vervolgen. Geen wijzigingen in businessmodel. |
Mens |
Korte, middellange en lange termijn |
Eigen activiteiten en waardeketen (upstream zorgaanbieders) |
|||
Materiële negatieve impacts |
De uitvoering van onze inkoop- en regierol kan negatieve impact met zich meebrengen. Bijvoorbeeld wanneer individuele belangen tegen collectieve belangen moeten worden afgewogen en wanneer maatregelen voor het beteugelen van de zorgkostenstijging nodig zijn voor de toekomstbestendigheid van zorg. |
Kernactiviteiten, |
Downstream: verzekerden |
In sommige gevallen is het bij-effect van de maatregelen van CZ groep om de zorg toegankelijk en betaalbaar te houden, een (tijdelijke) vermindering van de toegang tot zorg voor een beperkte groep verzekerden. |
Deze negatieve impact is inherent aan de spanning tussen onze kerndoelen om de zorg zowel toegankelijk als betaalbaar te houden en daarmee niet volledig te voorkomen. We trachten het zoveel mogelijk te beperken en continueren de zorgvuldige afweging van belangen. |
Route strategie CZ 2030 vervolgen. Geen wijzigingen in businessmodel. |
Mens |
Korte, middellange en lange termijn |
Eigen activiteiten en waardeketen (upstream zorgaanbieders) |
|||
Materiële (financiële) risico's |
Onze zorgplicht staat onder druk door een toenemende zorgvraag, onvoldoende beschikbaarheid van zorgpersoneel en stijgende zorgkosten. Het niet volledig kunnen nakomen van onze zorgplicht levert compliance-risico’s op. Daarnaast zijn er aan zorginkoopactiviteiten en premiestelling diverse financiële risico’s verbonden, zoals rond bevoorschotting en juiste inschattingen van zorgkosten. |
Kostenstructuur en inkomstenstromen |
Eigen organisatie |
Het beschreven risico is potentieel en niet daadwerkelijk. Geen actuele effecten. |
Handhaven huidige status. Er worden vooralsnog geen veranderingen verwacht in de fianciële positie en prestaties op de korte, middellange en lange termijn. |
|||||||
Consumenten & eindgebruikers | Privacy |
Materiële negatieve impacts |
De verwerking van persoonsgegevens brengt risico’s met zich mee voor verzekerden en eindgebruikers. Zij lopen bijvoorbeeld het risico dat er inbreuk op hun privacy of identiteitsdiefstal plaatsvindt. |
Kernactiviteiten |
Downstream: verzekerden en distributiepartners |
Ondanks zorgvuldig beleid komen datalekken in uitzonderlijke gevallen voor. |
Voorkomen van datalekken. |
Continueren van bestaand beleid, met continue verbetercurve. Geen impact op strategie of businessmodel. |
Mens |
Korte en middellange termijn |
Eigen activiteiten en waardeketen (upstream leveranciers, downstream distributiepartners) |
||
Zakelijk gedrag | Bedrijfscultuur |
Materiële positieve impacts |
Met integer zakelijk gedrag, transparantie over beleid en het zorgvuldig omgaan met de gegevens die ons zijn toevertrouwd, ondersteunen en versterken wij het vertrouwen dat stakeholders hebben in onze organisatie en de rol die wij in de samenleving en het zorgveld vervullen. |
Kernactiviteiten |
Downstream: volledig |
CZ groep wordt bezien als een betrouwbare zorgverzekeraar door belanghebbenden. |
Handhaven situatie. |
Continueren van leiderschaps- en cultuurtraject, inclusief integriteitsbeleid. Geen impact op strategie of businessmodel. |
Mens |
Korte, middellange en lange termijn |
Eigen activiteiten |
||
* CZ groep opereert voornamelijk in Nederland |